ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Καλώς ήρθατε!

Το μυστικό για την προσέλκυση Ρώσων τουριστών στην Κύπρο.
Οι Ρώσοι τουρίστες επηρεάζονται σημαντικά από τα κοινωνικά μέσα (social media) όταν σχεδιάζουν τις διακοπές τους, σύμφωνα με μελέτη που πραγματοποιήθηκε από τη διεθνή εταιρεία ερευνών αγοράς MASMI, σε συνεργασία με τους ακαδημαϊκούς κ. Γιάννη Φώτη και καθηγητή Δημήτριο Μπούχαλη, αμφότερους από τη Σχολή Τουρισμού του Bournemouth University. Σύμφωνα με την έρευνα, η Κύπρος συγκαταλέγεται μεταξύ των 10 κορυφαίων προορισμών που αξιολογούν ως επιλογή διακοπών οι Ρώσοι τουρίστες. Αλλά για τη πλειοψηφία δεν καταφέρνει να αποτελέσει την τελική επιλογή τους αφού η Κύπρος πέφτει σημαντικά στο κάτω μέρος της λίστας των χωρών που πράγματι επισκέφθηκαν, με αυτό τον τρόπο θέτοντας προκλήσεις στους φορείς του τουρισμού και της εμπορικής προώθησης.

Εξηγώντας το σκεπτικό της μελέτης, ο κ. Φώτης, ερευνητής των επιπτώσεων των κοινωνικών μέσων στο τουρισμό στο Bournemouth University, τόνισε: «Τα κοινωνικά μέσα αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη σημασία στον τουρισμό: Για παράδειγμα το 82% των Αμερικανών καταναλωτών με πρόσβαση στο Internet έχουν επισκεφθεί ιστοσελίδες με σχόλια άλλων ταξιδιωτών, και σχετικά blogs προτού αποφασίσουν για τα ταξίδια τους. Επιπλέον, νωρίτερα φέτος, ειδικές μετρήσεις αποκάλυψαν ότι η Ρωσία διαθέτει το πλέον φανατικό κοινό στη χρήση μέσων κοινωνική δικτύωσης σε ολόκληρη την υφήλιο. Με δεδομένο ότι η Ρωσία έχει πλέον καταστεί η δεύτερη σημαντικότερη τουριστική αγορά της Κύπρου και η πλέον ελπιδοφόρα από πλευράς κατά κεφαλήν τουριστικής δαπάνης, αποφασίσαμε να εξετάσουμε περαιτέρω το βαθμό κατά των οποίο τα κοινωνικά μέσα επηρεάζουν τις αποφάσεις και τη συμπεριφορά των Ρώσων τουριστών πριν, κατά τη διάρκεια, και μετά τις διακοπές τους».

Αξιοποιώντας το online panel της MASMI στη Ρωσία, οι ερευνητές συγκέντρωσαν τις απόψεις 329 Ρώσων, οι οποίοι πραγματοποίησαν τουλάχιστον ένα ταξίδι διακοπών τους τελευταίους 12 μήνες. Τα προκαταρκτικά αποτελέσματα της έρευνας παρουσιάστηκαν στο 3ο Ετήσιο Συνέδριο «EuroMed in Business», το οποίο οργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας στις 4 Νοεμβρίου, ως ένα προοίμιο μιας αναλυτικής μελέτης που εκτός από την επίδραση των κοινωνικών μέσων στους Ρώσους τουρίστες, θα διερευνήσει την αποδοχή και την χρήση των κοινωνικών μέσων ως εργαλείων marketing και επικοινωνίας από την Κυπριακή τουριστική βιομηχανία.

Ερωτηθέντες ποιες χώρες αξιολόγησαν ως πιθανούς προορισμούς των διακοπών τους πριν την τελική τους απόφαση, οι ερωτώμενοι κατέταξαν την Κύπρο ως 9η ανάμεσα σε 24 χώρες-προορισμούς. Στην κορυφή του καταλόγου των πιθανών προορισμών ήταν η Τουρκία, ακολουθούμενη από την Αίγυπτο και την Ουκρανία. Οι ίδιες τρείς χώρες είναι αυτές που επίσης αναφέρθηκαν ως οι τρεις πλέον δημοφιλείς προορισμοί που τελικά επιλέχτηκαν για διακοπές, ενώ η Κύπρος σε αυτή την κατανομή έπεσε στην 23η θέση.

«Η Κύπρος δεν αξιοποιεί στο έπακρο τις ευκαιρίες για την προσέλκυση Ρώσων τουριστών, καθώς μόνο το 10% αυτών που την συγκαταλέγουν στους πιθανούς προορισμούς διακοπών τους, την επιλέγουν τελικά», αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου MASMI, δρ. Νίκος Ρωσσίδης. Αντίθετα, η Ουκρανία σημείωσε ποσοστό μετατροπής 68% (σχέση αυτών που τελικά την επέλεξαν προς αυτών που την αξιολόγησαν ως τόπο διακοπών), ακολουθούμενη από τη Λευκορωσία (47%) και την Τουρκία (45%).

«Αυτό μπορεί να οφείλεται σε αρκετούς παράγοντες συμπεριλαμβανομένων του κόστους ταξιδιού, της απόστασης, και των διαδικασιών έκδοσης τουριστικής βίζας», προσθέτει ο δρ. Ρωσσίδης. «Ωστόσο, η Ιταλία και η Αυστρία - και οι δύο προορισμοί υψηλού κόστους και αντίστοιχων δυσκολιών στην έκδοση τουριστικής βίζας - απολαμβάνουν υψηλότερων ποσοστών μετατροπής απ’ ότι η Κύπρος, συνεπώς μια σειρά από άλλες μεταβλητές όπως η γνώμη άλλων ταξιδιωτών στα κοινωνικά μέσα είναι ενδεχόμενο να επηρεάζουν σημαντικά την τελική τους απόφαση».

Πράγματι, η μελέτη διαπίστωσε ότι το 73% των Ρώσων ερωτωμένων επισκέφθηκε ιστοσελίδες κοινωνικών μέσων κατά το σχεδιασμό ταξιδιών τους, και μάλιστα το 63% χρησιμοποίησε αυτές τις ιστοσελίδες, κατά την διαδικασία αξιολόγησης εναλλακτικών προορισμών διακοπών. Εξίσου σημαντικό είναι ότι 2 στους 3 ερωτώμενους πραγματοποίησαν αλλαγές στα αρχικά σχέδια διακοπών τους λόγω πληροφοριών που βρήκαν σε ιστοσελίδες κοινωνικών μέσων.

Ως πλέον δημοφιλείς πηγές πληροφόρησης σχετικά με διακοπές για τους Ρώσους καταναλωτές / χρήστες του Internet αναφέρθηκαν οι απόψεις άλλων ταξιδιωτών έτσι όπως αυτές δημοσιεύονται σε διάφορα κοινωνικά μέσα (76%), οι φίλοι και συγγενείς (64%), εκπομπές ταξιδιών και ντοκιμαντέρ (45%), καθώς και οι επίσημες ιστοσελίδες των προορισμών (41%). Όσον αφορά την εμπιστοσύνη στις πηγές των πληροφοριών, οι απόψεις των φίλων αλλά και των άλλων ταξιδιωτών αποδεικνύονται τουλάχιστον 3 φορές περισσότερο έμπιστες από ότι οι παραδοσιακές μορφές επικοινωνίας όπως π.χ. οι ταξιδιωτικοί πράκτορες και η διαφήμιση στα Μέσα Mαζικής Ενημέρωσης. Επιπλέον, σχεδόν 7 στους 10 συμφωνούν ότι εμπιστεύονται τις πληροφορίες σχετικά με τις διακοπές που παρέχονται από άλλα άτομα σε διάφορες ιστοσελίδες κοινωνικών μέσων.

«Τα κοινωνικά μέσα διαδραματίζουν πλέον σημαντικό ρόλο στην συμπεριφορά των παραθεριστών ως καταναλωτές, δημιουργώντας προκλήσεις για το marketing και τις εταιρείες επικοινωνίας», καταλήγει ο δρ. Ρωσσίδης. «Στην έρευνα μας φαίνεται ξεκάθαρα ότι οι καταναλωτές εμπλέκονται ενεργά με τα κοινωνικά μέσα καθ’ όλο το φάσμα λήψης αποφάσεων σχετικά με τις διακοπές τους: Κατά την αξιολόγηση διαφόρων προορισμών και την τελική επιλογή, κατά τη διάρκεια των διακοπών τους για να μείνουν σε επαφή με τους φίλους τους και να ανταλλάξουν εμπειρίες, όσο και μετά τις διακοπές τους».

«Το γεγονός ότι η Κύπρος βρίσκεται στο μυαλό των Ρώσων καταναλωτών ως πιθανή επιλογή τόπου διακοπών είναι σημαντικό εύρημα της έρευνας, πλην όμως φαίνεται ότι μπορεί – και θα πρέπει - να βελτιώσει αρκετά το ποσοστό αυτών που τελικά την επιλέγουν», προσθέτει ο έχων τη έδρα του Τουρισμού στο Bournemouth University καθηγητής Δημήτριος Μπούχαλης, και συνεχίζει: «Στο επόμενο στάδιο της έρευνας μας προσβλέπουμε στη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο οι παράγοντες της κυπριακής τουριστικής βιομηχανίας απαντούν στην νέα πραγματικότητα που επιβάλουν τα κοινωνικά μέσα».
TRAVELDAILYNEWS


Ο δίκαιος τουρισμός
Ο δίκαιος τουρισμός βρίσκεται στους αντίποδες των μηχανισμών αυτών της σύγχρονης κοινωνίας οι οποίοι προωθούν τέτοιες μορφές τουρισμού, όπως του μαζικού και του πολυτελώς απομονωμένου σε κλειστά οικιστικά σύνολα τουρισμού. Ενός τουρισμού που παίρνει όλο και πιο πολύ κατευθύνσεις αντιοικολογικές και ασύμβατες με τις ριζικές ανάγκες του ανθρώπου.
Ενός τουρισμού που εμπαίζει τους κινούμενους πληθυσμούς των ανθρώπων, οι οποίοι αναζητούν διακοπές μακριά από την καταπιεστική καθημερινότητα. Τους υποχρεώνει να ακολουθούν διαδρομές κατανάλωσης θεάματος και πλήξης, σε μια επιχείρηση δολοφονίας του χρόνου ή τους κλείνει σε επιμελώς χρυσωμένες αυταπάτες και σε παγίδες παθητικοποίησης .
Ενός τουρισμού που ενισχύει και απλώνει όλο και πιο πολύ με διάφορους μηχανισμούς και τρόπους τον άκρατο καταναλωτισμό των χωρών προέλευσης των τουριστών και βαθαίνει το διεθνές βάραθρο της υπανάπτυξης με την υποχώρηση των δημοσίων και συλλογικών ρυθμίσεων μπροστά στο ιδιωτικό συμφέρον. Ενός τουρισμού που προωθεί την αντιπαλότητα και διαβρώνει τα παραδοσιακά αισθήματα φιλοξενίας και μετατρέπει συχνά τουρίστες και ντόπιους επιχειρηματίες σε υποψήφια θύματα.
Ενός τουρισμού που δημιουργεί προσωρινές πόλεις, αυριανές νεκροπόλεις.. Ενός τουρισμού που καταστρέφει χιλιάδες στρέμματα ωφέλιμης για το σύνολο γης και βάζει την υπογραφή του στο χάρτη της ερημοποίησης του Νότου για την δημιουργία γηπέδων γκολφ τα οποία θα εκμεταλλευτεί όσο είναι προσοδοφόρα και θα τα εγκαταλείψει επίσης στην πρώτη ευκαιρία (Ισπανία, Καταλονία…).
Ήδη από τη δεκαετία του 70 η αντικομφορμιστική νεολαία της Δυτικής Ευρώπης στην προσπάθεια απόδρασης από την κοινωνία της κατανάλωσης καθώς και έμπρακτης κριτικής του τουριστικού κατεστημένου και με συνθήματα όπως «δεν θέλω να μαυρίσω σαν βλάκας» ανακάλυψε και ανέδειξε εναλλακτικούς τρόπους και προορισμούς διακοπών τόσο στην Ελλάδα όσο και σε πολλές άλλες περιοχές της Μεσογείου. Περιοχές απομονωμένες, εξαιρετικού κάλλους, ιδιαίτερου οικολογικού και κοινωνικού ενδιαφέροντος οι οποίες δεν διέθεταν τουριστικές υποδομές.
Η παρουσία τους εκεί ήταν απλή και απέριττη. Έμεναν σε σκηνές, ή σε δωμάτια πρόχειρα τουριστικά καταλύματα. έρχονταν σε καθημερινή επαφή και συναλλαγή με τους ντόπιους και ενίσχυαν ουσιαστικά και άμεσα το τοπικό οικογενειακό εισόδημα και την ντόπια αγορά.
Με το πρόσχημα του ευπρεπισμού και της οργάνωσης ο συμβατικός τουρισμός απωθεί τον «αλλητοτουρισμό» –όπως ονομάστηκε για τις ανάγκες των καιρών- και επωφελείται του δόκιμου τουριστικού προϊόντος.

Όμως αυτό δεν αναιρεί και δεν ακυρώνει την δύναμη της κριτικής αυτής και το διαχρονικό μήνυμα αναθεώρησης των τουριστικών στερεοτύπων, που κληροδότησε στις επόμενες γενιές τουριστών και στους μελλοντικούς υποστηριχτές εναλλακτικών μορφών τουρισμού.
Στη διαμόρφωση μιας νέας ριζοσπαστικότερης κριτικής πρακτικής του τουρισμού και στην προώθηση του οικοτουρισμού έπαιξαν πρωτεύοντα ρόλο οι παγκόσμιοι αγώνες για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και τα οικολογικά κινήματα που αναπτύχθηκαν και έδρασαν από την δεκαετία του εβδομήντα μέχρι σήμερα.
Σήμερα το ίδιο σύνθημα για ένα δικαιότερο τουρισμό διαμορφώνεται σταδιακά ως εξής: δεν θέλω να μαυρίσω σαν βλάκας συμβάλλοντας άθελα μου στη εκμετάλλευση του πλούτου μιας χώρας από πολυεθνικές, τουρ οπερατέρ και μεγαλοεπιχειρηματίες, καθώς και στην μόλυνση του περιβάλλοντος, στην διάβρωση τόπων και τοπικών κοινωνιών.